Gymnastik och Stretching

Gymnastik
För att fötterna och hela kroppen skall må bättre behöver vi träna musklerna i fötterna men även i underbenen. Fötterna är tacksamma att träna och ger snabbt märkbara förändringar. Målet är att de eventuella avvikelser som foten har från idealformen skall minimeras eller helt och hållet tränas bort.Till exempel kan det sneda bli rakt, krokigt rätas ut, svagt bli starkt. Det allra bästa är ju naturligtvis att träna i förebyggande syfte.

Stretching
Oavsett hur aktiv eller passiv du är blir dina muskler trötta och stela. Denna stelhet kan uppstå direkt och intensivt efter ett avslutat träningspass men den kan också komma smygande på grund av långvarigt monotont arbete eller att vi på ett eller annat sätt använt våra muskler men inte stretchat till exempel efter en daglig promenad. Kanske den senaste typen av stelhet är värst eftersom den har byggts upp under längre tid.
På grund av den spänning som råder i en förkortad muskel försämras blodförsörjning och därmed musklernas syresättning. Slaggprodukterna från musklernas energiframställning ansamlas och detta leder till ömma och smärtande muskler. Musklernas prestationsförmåga minskar på grund av att syre och viktigt bränsle för energiprocesser i muskulaturen inte kommer fram i tillräcklig mängd.
Spända och sammandragna muskler sänker dessutom kroppens prestationsförmåga då de inte utnyttjar hela sin fiberlängd vid rörelser. De kan klämma åt nervbanor med domningar, smärta och försämrad muskelfunktion som följd. Risken för skador ökar också då muskler är spända eftersom de försvagas av denna konstanta spänning. Muskelfibrerna blir mer känsliga och risken för bristningar i muskeln ökar. Även senor och senfästen belastas konstant när musklerna är spända och blir därför känsliga och sköra. Genom stretching minskar denna spänning i musklerna.
Källa: Stretcha dig i form av Håkan Jörgensen och Sara Johansson