Fotens betydelse

 

Foten består av 26 ben, 33 leder, 107 ligament, 19 muskler och senor som håller ihop den och gör att den kan röra sig på en mängd olika sätt. Fotens uppbyggnad kan liknas vid en valvkonstruktion där vart och ett av de 26 benen ligger i ett exakt förhållande till nästa ben och som skall vara stötdämpande när vi går och springer. Vid vanlig gång belastar vi varje fot med vår dubbla kroppsvikt och vid löpning eller annan krävande aktivitet ca 7-10 ggr kroppsvikten. För att leder och ligament skall orka hålla upp fotvalven behövs hjälp av fotens och underbenens muskler. Om musklerna blir försvagade finns risk för att våra fotvalv ”faller ner”, det vill säga vi blir mer plattfotade. En förändring hos vilken del som helst påverkar såväl andra delar av foten som hela kroppen. På de delar av foten där vi får en ökad belastning uppstår till exempel förhårdnader som i sin tur kan leda till liktornar. Nerver kan komma i kläm, muskler, ligament och leder blir felbelastade och börjar smärta och för att slippa smärtan börjar vi gå snett med fötterna och får besvär också med knän, höft, rygg och nacke. Leder kan stelna och börja smärta och muskler krampa.

Kvinnor har mer problem med sina fötter är män bla pga att kvinnan bara har ca 60% av mannens kroppsliga styrka och det gäller även i fötterna, vilket gör att män även har starkare valvkonstruktion.

 

EGENVÅRD

Ta hand om dina fötter och kontrollera dem regelbundet hos en medicinskt utbildad fotterapeut. Se till att ha en bra blodcirkulation i fötterna genom att lägga dem högt när du sitter eller ligger, stretcha, massera eller ta ett varmt fotbad.
Hindra spridning av bakterier genom att tvätta fötterna varje dag med tvål och vatten, rengör naglar (över, under och på sidorna), klipp vid behov, torka fötterna ordentligt, speciellt mellan tårna. Dela aldrig handduk med annan person. Byt skor och strumpor varje dag.

Raska promenader, löpning, dans och simning är bra motion för fötterna. (Allt som tränar rörligheten och ökar muskelstyrkan.) Det hjälper musklerna och ligamenten i fötterna att arbeta mer effektivt och gör dem mer böjliga och flexibla. Även den allmänna hälsan förbättras genom att det bidrar till viktkontroll och gynnar ett bättre allmäntillstånd, ökar hjärtkärlfunktionen genom att hjärtat slår snabbare och transporterar därmed syrerikt blod snabbare från lungorna till musklerna. Att röra på sig regelbundet gör att hjärta och lungor växer och därmed minskar blodtrycket. För personer med nedsatt blodcirkulation i armar och ben kan till exempel gång öka effektiviteten i de små blodkärlen.

Bär skor som är lämpade för dina fötter och aktivitet.